Historie Multicar 21

Multicar 21 byl vyráběn mezi roky 1958 – 1964 v továrně VEB Fahrzeugwerk Waltershausen v Německé Demokratické republice (NDR) Tato první Multicara vycházela z předchozího modelu Dieselkarre DK 3 nazývaného také Dieselameise (Naftový mraveneček), který byl vyráběn od roku 1956. Konstrukčně navazovala na tento model, největší rozdíl u Multicar 21 je v doplněném oplechování motoru a místa řidiče. Multicar 21 byl vyráběn v letech 1958 – 1964, poté byl nahrazen modelem Multicar 22. Bylo vyrobeno asi 14000 ks, z toho 23% na export do různých zemí. Do Československa byl Multicar 21 dovážen firmou Motokov Praha.

Ovládání Multicar 21

Řidič stojí v přední části vozu a opírá se zády o přepážku motorového prostoru. Levou rukou ovládá páku brzdy, která je lankem a táhly převedena na zadní bubnové brzdy. Pod touto pákou je menší páčka ruční brzdy, od které vede lanko na obložení, které brzdí otáčení kardanu. Pravou rukou ovládá páku spojky, na konci páky je ovládání plynu jako na motorce. V přední části je ještě řadicí páka s třemi rychlostmi vpřed a zpátečkou. V typech se sklápěčkou je ještě zapínání hydraulického čerpadla a ovládání sklápění. Stroj se řídí přenášením váhy řidiče na levou a pravou nohu a tím naklápěním desky pod stojícím řidičem. Řízení stroje chce určitou praxi, hlavně není vhodné přejíždět větší rychlostí třeba obrubník, protože hrozí nebezpečí vypadnutí řidiče ze stroje a následnému přejetí.


Stanoviště řidiče

Ve skutečnosti

Motor

Čtyřtaktní dieselový ležatý jednoválec 1H65 vyráběný ve VEB Motorenwerk Cunewalde v licenci DEUTZ o obsahu 650cm3 a výkonu 6,5 PS při 1500 ot./min. Chlazen je vodou, která se postupně odpařuje a je třeba dolívat. Proto se v technických údajích uvádí spotřeba vody. Ke startování slouží elektrický spouštěč a žhavicí svíčka v hlavě motoru.

Motor

Typ 1 H 65
Druh čtyřtaktní dieselový jednoválec
Výrobce VEB Motorenwerk Cunewalde
Výkon 6,5 PS při 1500 ot./min 7,5 PS při 1800 ot./min
Uspořádání válce ležatý
Vrtání, zdvih 85 x 115 mm
Obsah 650 cm3
Komprese 21 : 1
Mazání tlakové oběžné / pístové čerpadlo
Chlazení odpařováním vody
Vstřikovací pumpa L'Orange PO 1 A 3
Vstřikovací tryska SD 1 Z DO
Vstřikovací tlak 120 bar
Spotřeba paliva 220 g/PSh ± 5%
Spotřeba oleje 20 g/h
Spotřeba vody 0,7-1 Litr/PSh
Hmotnost 170 kg (208 kg při E-startu)

Spojka, převodovka

Typ spojky Jednokotoučová suchá spojka typ K 4,5
Převodovka Třírychlostní ruční nesynchronizovaná převodovka se zpátečkou
Převodové poměry První - 1:3,06; Druhý - 1:1,76; Třetí - 1:1; Zpátečka - 1:4
Převod zadní nápravy 1 : 11, šnekový pohon

Brzdy a řízení

Brzdy Táhly ovládané bubnové brzdy na zadních kolech, ručně ovládané levou rukou
Ruční brzda Spodní páka ovládaná levou rukou, lankem ovládané blokování kardanu
Řízení Ovládané nohama, naklápěním desky pod nohama

Odpružení

Vpředu Listová pera, 5 listů
Vzadu Listová pera, 6 listů

Elektrické zařízení

Startér B1 - 12/1, 1 PS DIN 72 451
Dynamo 12 V/130 W
Baterie 12V 70 Ah DIN 72 311
Žhavicí svíčka Typ 11

Náplně

Nádrž na naftu 13 l
Odpařovací nádrž 12 l
Náplň motoru 3 l
Náplň převodovky 0,42 l
Náplň zadní nápravy 1,85 l
Náplň hydrauliky 5 l tlumičový olej

Kola a pneumatiky

Pneumatiky 23 x 5"
Tlak v pneumatikách 5,5 bar

Rozměry, hmotnosti a výkony

Multicar Typ P (Pritsche) Multicar Typ M (Muldenkipper) Multicar Typ D (Dreiseitenkipper)
valník jednostranný sklápěč třístranný sklápěč
Typ podvozku DK 4 DK 4/3 DK 4/3
Celková délka 3220 mm 3160 mm 3160 mm
Výška 1460 mm 1400 mm 1400 mm
Šířka 1240 mm 1260 mm 1240 mm
Rozvor náprav 1640 mm 1640 mm 1640 mm
Světlá výška podvozku 190 mm 190 mm 190 mm
Rozchod kol 980 mm 980 mm 980 mm
Výška přípojného zařízení 630 mm 630 mm 630 mm
Celková hmotnost 3040 kg 3040 kg 3040 kg
Vlastní váha
S betonovou zátěží 1080 kg 1120 kg 1150 kg
Bez zátěže 930 kg 1030 kg 1060 kg
Hmotnost beton. zátěže 150 kg 90 kg 90 kg
Nosnost
S betonovou zátěží 1850 kg 1810 kg 1780 kg
Bez zátěže 2000 kg 1900 kg 1870 kg
Povolené zatížení přední
nápravy 1340 kg 2000 kg 2000 kg
Povolené zatížení zadní
nápravy 1700 kg 2000 kg 2000 kg
Maximální hmotnost přívěsu 1800 kg 1800 kg 1800 kg
Výška nákladní plochy 770 mm 770 mm 900 mm
Objem nákladního prostoru 0,62 m3 0,75 m3 0,62 m3
Rozměry náklad. prostoru
Délka 1920 mm 1600/1970 mm 1920 mm
Šířka 1150 mm 1000/1200 mm 1150 mm
Výška 300 mm 400 mm 300 mm
Způsob sklápění --- motorhydraul. motorhydraul.
Sklápěcí úhel
Stranou --- --- 50°
Dozadu --- 60° 45°
Stopový průměr otáčení 6000 mm 6000 mm 6000 mm
Obrysový průměr otáčení 6900 mm 6900 mm 6900 mm
Maximální rychlost 15 km/hod 15 km/hod 15 km/hod
Maximální stoupavost
naloženého vozíku 8 % 8 % 8 %

Výrobce

Multicar Spezialfahrzeuge GmbH
Industriestraße 3
Postfach 102
99875 Waltershausen
Další pěkný web o Multicar 21, publikovaný pár dní po mém: m21.multicar22.cz