V tomto oddílu bych chtěl shromáždit informace, které se mi podařilo získat od zkušenějších kolegů, kteří už mají za sebou různé opravy a nějakou dobu již provozují, opravují a udržují stroje Multicar 21.

Motor

Olej do motoru se dříve používal téměř výlučně M6A (SAE 30). Dnes se jako velmi vhodný motorový olej zdá být Mogul M7ADS III 15W-40. Na tento olej má motor podstatně tišší a klidnější chod a v zimě se také lépe startuje. Tento olej obsahuje aditiva, takže může rozpouštět karbonové usazeniny v motoru a pak hrozí ucpání mazacích kanálků a zadření motoru na klice. Takže po prvním použití tohoto oleje je lepší udělat brzo výměnu aby se rozpuštěné karbonové usazeniny dostaly z motoru pryč.
Ohledně výměny motorového oleje jsem se poradil se zkušenějším kolegou a tady je jeho rada: Nejdříve ohřát motor na provozní teplotu. Olej se pak dá vyměnit dvěma způsoby:
1) Olej se vypouští šroubem ve dně motoru. Místo na vypuštění tam není vůbec žádný, ale vůbec. Tam to soudruzi z NDR trošku podcenili. Dát vypouštěcí šroub na takový fajn místo. Nebo spíš za to může vlastně zástavba motoru do vozu. Jediný použitelný postup co se mi za ty léta osvědčilo, než jsem přešel na druhou metodu VÝMĚNY OLEJE SHORA je : Vyčlenit případně zakoupit 1 ks nalévacího trychtýře na benzín se širokým hrdlem a dlouhou odváděcí trubkou (chobotem). Připravit si rozříznutý 10-ti litrový kanystr od oleje a golu s dlouhým nástavcem. Poté umístit kanystr na přední nápravu. Nic jiného než kanystr nejde moc použít, protože stavba podvozku je nízká a není tam nádobu na olej kam dát a hlavně je problém jí tam vůbec dostat. Dále se nasoukat ze směru za předním kolem pod vůz, vzít golu a povolit výpustný šroub. Poté ho rukou vytočit a nechat spadnout do připraveného trychtýře. Do trychtýře chytat olej a nechat ho stékat do připraveného kanystru. Shrnutí: výměna oleje klasickým způsobem přes vypouštěcí šroub bez montážní jámy je hrozná práce a stejně se z motoru nedostanou všechny nečistoty.
2) Vyměnit olej shora odsátím nalévacím otvorem. Poté doporučuji odmontovat víko s nalévacím otvorem, vyčistit sítko olejové pumpy, případně vyjmout a vyčistit. Vytřít celé dno od šlemů a kalů. Namontovat víko zpátky a nalít nový olej. Je to pracnější způsob kvůli demontáži a následné montáži včetně přetěsnění víka, ale bez tohoto postupu v motoru vždy zůstanou kaly a nečistoty.
Doporučení: vysát teplý motorový olej přes nalévací víko, dno motoru vytřít a zkontrolovat, případně vyčistit sítko. Výměnu oleje je doporučeno provádět po každých 50 motohodinách nebo alespoň jednou za rok. Pokud motor delší dobu stojí, je potřeba sundat hliníkové víko, promazat pera ventilů a sedla zdvihátek.
Možná, že někdo z vás má vymyšlený lepší postup, budu rád, když se podělíte.
Vodu je potřeba včas před zimou vypustit. Velmi mnoho motorů má prasklou hlavu, protože není dokonale vypuštěna a v chladicích kanálcích zůstane malé množství, které hlavu spolehlivě zničí. Proto je třeba nechat po vypuštění vody otevřený kohoutek a chladicí soustavu profouknout, aby se všechna voda dostala pryč. Úplně nejlepší je odmontovat kohoutek, který je často ucpaný, a nahradit ho vypouštěcím šroubem. Díky tomuto opatření se snižuje riziko poškození hlavy na minimum. Neosvědčilo se ani nalévání nemrznoucí kapaliny do chladiče. Chadicí kapalina se neustále odpařuje a je ji nutno dolívat a tím se snižují její nemrznoucí vlastnosti. Dodatečné dolití nepomáhá, protože se nemrznoucí kapalina nedostane do všech kanálků a díky tomu dojde k poškození stroje (praktické zkušenosti). Při koupi motoru nebo stroje je třeba hlavu pořádně prohlédnout, protože tak 70% hlav je poškozených mrazem.
Naftový filtr, kterých je v originálu několik typů, je nejlepší nahradit papírovým filtrem OTO Pj1, který se používá například ve starých modelech Avie.
Těsnění pod hlavu umí vyrobit ve firmě Styl Plzeň VDI, www.styl-plzen.cz, kde už ho vyráběli a mají v elektronické podobě vzor pod označením Multicar 21 (snad).
Startér je stejný jako na M22, jen ten z M21 má jiný - menší pastorek, 9 zubů. Ale jinak jsou naprosto stejné.
Žhavící svíčku lze použít buď odporovou (spirála, zapojená přes odpor, nezapojovat napřímo, okamžitě se zničí) nebo běžně dostupné žhavičky BRISK pro typ M22, M24, M25.
Spojka nelze použít z Trabanta, má stejný průměr, ale M21 má silnější třecí segment. Z Wartburga nevím.

Podvozek

Brzdové obložení zadních brzd umí vyrobit firma Milan Škoda, velkoobchod Ferodo, Tálín 23 u Písku. Tel. 382 259 222 Fax: 382 259 333 Tam by měli mít formu. Tloušťka obložení je 6 mm.
Brzdový spínač je zapojen k páce, za kterou tahá lano od páky brzdy a jsou k ní zapojeny táhla zadní brzdy. Foto zapojení je zde.

Karosérie

Přední blikače se dají použít z Roburu Lo2500 a z nejstaršího provedení Barkase. Blikače se upevňují do otvoru v karosérii křídlovou maticí přes opěru z plechu ve tvaru U, (foto rozloženého blikače), nikoliv šroubky do dírek jako blikače Trabantu 601. Ty do původního otvoru stejně nepasují (jsou menší). Zde je snímek správného blikače a tvar otvoru v karosérii. Jako náhrada se dají použít také z koncernových vozů IFA případně z autobusu Škoda 706 RTO, ty se dají stále sehnat nové, třeba na www.pragos.cz. Ty byly v době rozkvětu M21 nejčastější náhradou. Tvarově ještě bližší jsou možná blikače z tater T138, T148, T813, které se dají i lépe sehnat. Ve fotogalerii se dají najít různé typy z různých strojů viz. porovnání typů.
Zadní světla byly původně řešené tak, že ve dvoudílném světle na každé straně byla koncová světla (sulfidka žárovka) a blikače (žárovka 21W), dále bylo jen na levé straně další červené světlo jako brzdové (napravo nic), u M21/P (valníček) v otvoru v nárazníku. Vyplývá to ze schématu v příručce k M21 i z obrázku na straně 10. Postupem času byly všechny M21 předělány jednotně na dvoudílná světla PAL (nahoře blikač, dole dvouvláknová žárovka brzdové a koncové světlo), protože to nebylo složité. Proto u M21/P zbývá otvor v zadním nárazníku.

Rozebral jsem jeden motor a nechal přebrousit klikovou hřídel. Motor je zatím v rozebraném stavu.
Rozebírání motoru 1
Rozebírání motoru 1

Rozebírání motoru 2
Rozebírání motoru 2

Rozebírání motoru 3
Rozebírání motoru 3

Z této M21 jsem vymontoval neoriginální motor a namontoval 1H65. Uvnitř motoru byla spíš vazelína než olej a sítko na sání olejového čerpadla bylo téměř ucpané. Na dně motoru bylo něco jako blátíčko. Vytřel jsem dno motoru, vyčistil sítko a motor namontoval do podvozku M21, teď ještě připojit rozvody elektro a pak snad proběhne zkušební start.
Neoriginální motor v M21
Neoriginální motor v M21

Stav před rozmontováním
Stav před rozmontováním

Benzínový motor Jikov
Benzínový motor Jikov

Vypuštění oleje z motoru
Vypuštění oleje z motoru

Motor je uvnitř plný karbonu
Motor je uvnitř plný karbonu

Zanesené sítko
Zanesené sítko olej. pumpy

Tak už je v podvozku originál
Tak už je v podvozku originál

Ještě zapojit elektro rozvody
Ještě zapojit elektro rozvody

Pak snad brzo zkušební start
Pak snad brzo zkušební start

Elektro je zapojeno a zkušební start již proběhl, dokonce několikrát :-). Příjemně mě překvapilo, jak dobře motor chytá. Multicar je v této podobě pojízdná a způsobilá pro zkušební jízdy. Teď bych se chtěl vrhnout na M21/D a zrenovovat ji pořádně.
Elektro již zapojeno
Elektro již zapojeno

Stroj je částečně zkompletován
Stroj je částečně zkompletován

Připravený na projížďku
Připravený na projížďku

Jezdí to docela rychle
Jezdí to docela rychle

A řídit M21 je bomba
A řídit M21 je bomba

Teď pokračovat v renovaci M21/D
Teď pokračovat v renovaci M21/D